Advertisers

Google Ad Rank

Hvad er Google Ad Rank?

Når man snakker omkring Google AdWords, er der mange forskellige faktorer, der spiller ind for, at man som annoncør får det mest mulige ud af sine annoncekroner.

Når vi kigger på vores kunders Google AdWords kontoer, ser vi ofte, at mange kontoer byder højt på de indtastede søgeord. Mange tror at dette er nødvendigt for, at komme til at ligger højere på Google. Dette er en stor fejl. Hver gang der bliver lavet en søgning på Google, ender dette også ud i, at Google holder en auktion mellem de annoncører, som opfylder kravene for at blive vist. Her er det annoncører med den bedste Google Ad Rank, der kommer til at ligge øverst.

Dette betyder selvfølgelig også, at det er vigtigt at kigge på, hvordan man bedst forbedrer sin Google Ad Rank, samt hvilket søgeord man skal hæve kvaliteten på.

Kort fortalt er Google Ad Rank et udtryk for, hvilken position Google giver dine annoncer i Google søgenetværk.

Sådan virker Google Shopping

Google Ad Rank udregnes via følgende model: CPC x Kvalitet score = Ad Rank

Eksempel på Google Ad Rank udregning

Annoncør 1: Betaler 25 DKK. pr. klik på et søgeord, med et kvalitetsresultat på 5. Den samlede Ad Rank vil så være = 125

Annoncør 2: Byder på det samme ord, men betaler kun 18 DKK. pr. klik med et kvalitetsresultat på 9. Samlet Ad Rank = 162

Annoncør nr. 2 vil derfor blive vist over annoncør nr. 1 grundet den højere Ad Rank og få billigere klikpriser, større visningsandel samt den højere placering.

Forbedring af Ad Rank

Når man kigger på, hvordan man kan forbedre Ad Rank, er det første, man kan tage fat i kvalitets resultatet også kaldet quality score. Kvalitets resultat er en score, hvor 1 er det dårligste og 10 er det bedste.

Dit kvalitets resultat bliver beregnet ud fra en lang række faktorer:

  • CTR (Click through rate)
  • Konto historik
  • Landingssiden kvalitet i forhold relevans, overskuelighed og brugervenlighed
  • Hvor relevante dine søgeord er i forhold til annoncen
  • Hvor relevant dit søgeord er i forhold til kundens indtastede søgesætning på Google

De ovenstående punkter er blot nogle af de faktorer, der spiller ind, når Google kigger på, hvordan de beregner dit kvalitets resultat på hvert enkelt søgeord. Her er det vigtigt, at man hele tiden har en rød tråd, fra det søgeord man bruger til annoncen og videre til landingssiden, som de besøgende ender på. Vi anbefaler altid, at man som minimum har et kvalitets resultat på sine søgeord på 6 ud af 10. Dertil skal disse optimeres henimod at ramme de 10 ud af 10.

Hvorfor bruges Google Ad Rank?

Du sidder måske og undrer dig over, hvorfor Google har lavet et system såsom Google Ad Rank og hvorfor ens position ikke bare bliver udregnet ud fra ens bud pris da Google jo så ville tjene flere penge. Men dette er faktisk meget simpelt. Ved at Google bruger et system som Google Ad Rank, er der større sandsynlighed for, at en bruger der foretager en søgning, rent faktisk trykker på en Google AdWords annonce grundet høj kvalitet og relevans. Hvis man kun beregnede positionen ud for CPC ville sandsynligheden for en irrelevant annonce være stor. Der ville også være færre chancer for, at det ville udløse et klik på en Google AdWords annonce. Google Ad Rank er også en fordel for dig, som har en god Google AdWords konto og et godt site. Du kan nemlig opnå lavere klikpriser end konkurrenter med et dårligere kvalitets resultat.

Skrevet af Tascha Gram

simon
VIL DU HAVE MERE AT VIDE?

KONTAKT SIMON

Med god forretningsforståelse og en flair for at forstå det tekniske omkring AdWords, er Simon ham du skal kontakte.

Tlf: 20336334 | Email: simon@advertisers.dk