Advertisers

Remarketing

Google AdWords remarketing er en meget overset disciplin indenfor Google AdWords optimering. 9 ud af 10 kontoer vi ser, arbejder ikke med remarketing og 99 ud af 100 gør det forkert. Jeg vil kort her belyse, nogle af de metoder vi bruger, når vi arbejder med Remarketing for vores kunder. For det første kan remarketing laves både på Google Display netværket(Google AdSense) og på Søgenetværket(Google.dk/.com). De fleste er ikke klar over, at man kan arbejde med remarketing på Søgenetværket, også kaldet RLSA. RLSA er en annonceringsform, som mange AdWords konti ofte ikke gør brug af. RLSA giver en bedre performance i form af øget konverteringsfrekvens, klikrate, omsætning samt ROAS.

Formålet er at fange de besøgende, der tidligere har været inde på ens hjemmeside og senere søger bredt på Google. Disse tidligere besøgende, kan vi annoncere mod igen med en RLSA kampagne og tilmed øge buddet betydeligt.

Derfor byder man typisk lavt på almindelige generiske udtryk. Hvorefter man via remarketinglisterne aktiverer RLSA på kampagne - og annoncegruppeniveau og optimerer ud fra de opstillede mål for kampagnen. Når du aktiverer en Displaynetværk kampagne, er det herved også vigtigt at optimere på den. Mange annoncøre aktiverer en Display kampagne og kan ikke helt forstå, hvorfor de ikke konverterer så godt som andre kampagnetyper.

Displaynetværket har på forhånd en lavere konverterings frekvens end søgenetværket. Hvilket vil sige, at man skal se det mere som et brandlift, der assisterer til flere konverteringer. Det er dog muligt at øge antallet af konverteringer og salg, ved at arbejde målrettet med Google Display. Når du optimerer Google Display kampagnen, til kun at vise annoncer på de websites/placeringer, som skaber salg, kan man øge konverterings frekvensen.

Ved at tilføje "Remarketing" til vores kunder’s Display kampagner, rammer vi de besøgende, som har besøgt vores kunders website. Derved får vi vigtig data, som vi kan optimere imod. Det næste vi gør i vores arbejde med Remarketing, er at adskille dataen. Dvs. at når man opsætter Remarketing, så er det ikke optimalt bare at have standardlisten ”alle besøgende”. Når man arbejder med remarketing, har man mulighed for at bygge sine egne lister.

Eksempler på remarketingslister kunne være:

  • ”Har besøgt forsiden”
  • ”Har besøgt siden venues”
  • ”Har besøgt siden tilmeld dit venue”
  • ”Har besøgt siden spørg en eventkonsulent”
  • ”Har været på siden i + 5min”
  • ”besøgte siden indenfor 14 dage”
  • ”besøgte siden indenfor 30 dage” osv.

Det vil sige at vi ud fra data i Google Analytics, kan opbygge lige præcis de lister vi ønsker. Er der en speciel underside/produkt, som man har høj avance på, kan man målrette specifikt mod besøgende, der har besøgt denne side. Denne data kan bruges både i RLSA, hvor vi her kan byde højere for tidligere besøgende eller i Display remarketing annoncerne. For at få succes med remarketing, skal du altså vide hvad du laver. Det er en af de sværeste annoncerings former Google tilbyder.

ida
VIL DU HAVE MERE AT VIDE?

KONTAKT IDA

Hun er en af de erfarne og ved alt hvad der skal vides om SoME, Webanalyser, Hjemmesider, AdWords og SEO.

Tlf: 20334934 | Email: ida@advertisers.dk