Advertisers

CTR med AdWords

CTR (Click-Through-Rate) er et begreb, som bruges om andelen af eksponeringer/visninger, der bliver omsat til et klik på en annonce, eller lign. CTR bruges når man taler om annoncering, på Google og Google partners. CTR er værdifuld, i forhold til at skulle vurdere, om hvorvidt ens annonce, eller søgeord er effektive. Vi ønsker en så høj CTR, som muligt og det er der flere årsager til:

  1. En højere CTR betyder, som tidligere nævnt at de annoncer, som vi har skrevet er effektive, ligesom de søgeord, som er tilkoblet den pågældende annonce.
  2. Når vi taler om AdWords, bruger Google noget, der hedder Kvalitetsresultat (se artiklen om Ad rank). Google bruger CTR i deres algoritme, når der skal udregnes kvalitetsresultater og scorer. Med en højere CTR, kan man få en bedre score og dermed også komme højere op, uden at skulle byde mere på ens søgeord.

Hvordan udregnes CTR?

Tidligere blev det beskrevet at CTR, er andelen af eksponeringer/visninger, der blev omsat til klik.

Udregningen ser således ud:

 

Hvis din annonce bliver vist 1000 gange, og ud af de 1000 visninger kommer 100 klik, vil din CTR være 10%.

Så 10% af alle de visninger (1000), bliver omsat til klik.

Hvad betyder det så for din virksomhed? Hvornår er din CTR høj nok, til at konkludere at din annoncer og søgeord er effektive?

Dette kan debatteres. Nogle vil sige at de skal ligge på 20% - andre, ikke helt så meget. Et gennemsnit ligger formentlig på 3-5%. Det man dog skal være opmærksom på, er at CTR alene, ikke er effektivt nok at konkludere på. I sidste ende, handler det om at få en konvertering! Om det er et salg af et produkt, et opkald til en service, eller noget helt 3, så skal CTR bruges i et sammenhæng med konvertering.

Du kan f.eks., have 2 annoncer med samme antal eksponeringer (2000), hvor en annonce giver 200 klik, men kun konverterer 1 gang. På samme tid kan du have en anden annonce med 100 klik, men med 2 konverteringer. Så den første annonce, har en højere CTR med 20% og den sidste med 10% - dog med dobbelt så mange konverteringer. I sidste ende handler det om kroner og ører, og om den anden annonce sælger bedre.

Så for at opsummere, er det vigtigt at have fokus på CTR i forhold til, ens kvalitetsscore og effektivitet. Det skal dog bruges, som en del af et sammenhæng og ikke kun CTR alene. Så brug de muligheder og tal, som dit dashboard giver dig, for at skabe et bedre og mere præcist, billede af din online forretning. Brug det til at træffe de rigtige forretningsmæssige beslutninger.

ida
VIL DU HAVE MERE AT VIDE?

KONTAKT IDA

Hun er en af de erfarne og ved alt hvad der skal vides om SoME, Webanalyser, Hjemmesider, AdWords og SEO.

Tlf: 20334934 | Email: ida@advertisers.dk