Advertisers

CPA vs CPC vs CPM

 

”Kært barn har mange navne” og specielt når det kommer til Google Ads. CPC, CPA og CPM er budstrategier på Google Ads netværket og de står for følgende:

  • CPC = Cost-Per-Click
  • CPA = Cost-Per-Action/Pay-Per-Acquisition
  • CPM = Cost-Per-Thousand/ Cost Per Mille

 

CPC – Cost-Per-Click

Denne budstrategi er den mest brugte.Den betyder at du byder på bestemte søgeord, når der kommer et klik på de annoncer, som er tilknyttet det valgte søgeord. Lige meget hvor mange gange din annonce blive vist når der søges på Google, vil du først betale når der bliver klikket på din annonce.

Med CPC kan du vælge et beløb, som du maksimalt vil byde per klik. Dette kan du løbende vælge at hæve eller sænke, da der er tale om en auktion, som ikke stopper. Målet er derfor at opnå en klikpris, der er så billig som mulig. I de fleste tilfælde vil den, der byder højest få sin annonce vist højest oppe i søgeresultatet, når der bliver foretaget en søgning på det pågældende søgeord.
Der er dog undtagelser, som blandt andet indbefatter når Googles kvalitetsresultater benyttes (Læs om Adrank her) til at udregne den faktuelle pris. Dvs. At du ikke nødvendigvis kommer til at ligge øverst, fordi du er den med det højeste bud.

 

Udvidet CPC

Du har også mulighed for at indstille budgivningen til ”Udvidet CPC”. Udvidet CPC er i store træk det samme som standard CPC. Forskellen er dog, at du giver Google mulighed for, at justere dine bud højere i søgninger fra brugere, som har en større chance for at konvertere. Omvendt byder Google også lavere ved søgninger, som har en lavere sandsynlighed for at konvertere.

Det man skal være opmærksom på, er at udvidet CPC, har størst mulighed for, at blive en succes, hvis man har tilstrækkeligt med konverteringsdata. Hvor meget der er tilstrækkeligt kommer an på produktet/service. Det er bare vigtigt at man ikke vælger, at sætte det til uden at have tilstrækkeligt med data. Derudover mister man også en smule kontrol over ens kampagner, da man overlader meget til Google i forhold til budgivning.

 

CPA – Cost-Per-Action/Pay-Per-Acquisition

CPA eller Mål-CPA, er en budstrategi med henblik på, at opnå så mange konverteringer som muligt, ud fra en fastsat målpris, som du angiver til Google. Gennem avanceret "machine learning"vil Google bruge parametre som: kampagnehistorik, kontekstsignaler mm. til at fastsætte det bud, der gør det mest sandsynligt for at du opnår den ønskede CPA.  Dog er det vigtigt at have nok data, til at Google's Algoritme kan udnytte "machine learning" mest optimalt.

 

CPM -  Cost-Per-Thousand/ Cost Per Mille

Denne budstrategi bygger på at man betaler per. 1000 visninger af ens annonce. Her er der ikke nødvendigvis fokus på klik og konverteringer. Hvis nogle klikker på din annonce koster det ikke noget, og ligeledes hvis der kommer en konvertering som følge af en annonce, koster det heller ikke noget. Denne strategi er optimal, hvis ens fokus er på at skabe brand awareness. Dette kan bl.a. være nye produkter, som du vil have skabt fokus på. Derfor er fokusset altså ikke et direkte salg, men på at skabe en ”buzz” omkring en virksomhed eller produkt/service.

 

Hvad skal jeg så vælge?

Ja, det er et perfekt spørgsmål at stille! Svaret afhænger af, hvor dit fokus ligger på den pågældende kampagne.

 

Mål-CPA — Kan være det rigtige, det er dog vigtigt, at have masser af konverterings data, før du overhovedet overvejer at bruge denne strategi, ellers kan Google´s algoritme ramme helt ved siden af.

 

CPM — Vil vi kun anbefale, hvis man skal have skabt awareness omkring et produkt eller service, vi oplever generelt bedre resultater ved de 2 andre muligheder. Der kan dog godt være situationer hvor denne giver god mening.

 

Manuel CPC — Giver dig den største kontrol, her kan du selv styre, hvad du byder på hvilke søgeord. Vi anbefaler i videst muligt omfang, at bruge denne strategi, her har du mest kontrol, og du kan arbejde meget mere i detaljerne, da du selv kan styre det. Har du flere tusinde produkter, kan det hurtigt virke uoverskueligt. Her kan du med fordel give Google noget mere kontrol.

 

Hver opmærksom på dine muligheder, og sørg for at vurdere og tage dine beslutninger ud fra de forskellige kampagner og ikke overordnet for hele kontoen. På den måde kan du arbejde nede i detaljerne, og selv kunne præge dine annoncer.