CTR med Google Ads | Advertisers

CTR med Google Ads

CTR (Click-Through-Rate) er et begreb, som bruges om andelen af eksponeringer/visninger, der bliver omsat til et klik på en annonce, eller tilsvarende.
CTR bruges når man taler om annoncering på Google og Google partners. CTR er værdifuld, i forhold til at skulle vurdere, om hvorvidt ens annonce, eller søgeord er effektive. Vi ønsker en så høj CTR, som muligt og det er der flere årsager til:

  1. En høj CTR betyder, som tidligere nævnt, at ens annoncer er effektive, ligesom de søgeord, som er tilkoblet den pågældende annonce.
  2. Når vi taler om Google Ads, bruger Google begrebet Kvalitetsresultat (se artiklen om Ad rank). Google bruger CTR i deres algoritme, når der skal udregnes kvalitetsresultater og score. Med en høj CTR, kan man få en bedre score og dermed også komme højere op, uden at skulle byde mere på ens søgeord.

Hvordan udregnes CTR?

Tidligere blev det beskrevet at CTR, er andelen af eksponeringer/visninger, der blev omsat til klik.

Udregningen ser således ud:

Hvis din annonce bliver vist 1000 gange, og ud af de 1000 visninger kommer 100 klik, vil din CTR være 10%.

Så 10% af alle de visninger (1000), bliver omsat til klik.

Hvad betyder det så for din virksomhed? Hvornår er din CTR høj nok til at konkludere, at din annoncer og søgeord er effektive?

Dette kan debatteres. Nogle vil sige, at ens CTR skal ligge på 20% – andre, ikke helt så meget. Et gennemsnit ligger formentlig på 3-5%. Det man dog skal være opmærksom på, er at CTR alene, ikke er effektivt nok at konkludere ud fra. I sidste ende, handler det om at få en konvertering! Om det er et salg af et produkt, et opkald til en service, eller noget helt 3, så skal CTR bruges i sammenhæng med konvertering.

Du kan f.eks., have 2 annoncer med samme antal eksponeringer (2000), hvor en annonce giver 200 klik, men kun konverterer 1 gang. På samme tid kan du have en anden annonce med 100 klik, men med 2 konverteringer. Så den første annonce, har en højere CTR med 20% og den sidste med 10% – dog med dobbelt så mange konverteringer. I sidste ende handler det om kroner og ører, og om den anden annonce sælger bedre.

Så for at opsummere, er det vigtigt at have fokus på CTR i forhold til, ens kvalitetsscore og effektivitet. Det skal dog bruges, som en del af en sammenhæng og ikke kun CTR alene. Så brug de muligheder og tal, som dit dashboard giver dig, for at skabe et bedre og mere præcist billede af din online forretning. Brug det til at træffe de rigtige forretningsmæssige beslutninger.

Er du klar til at få mere ud af din virksomhed?

Hør hvordan vi kan hjælpe dig til at udvide din forretning og nå nye markeder.

Annoncører Scroll til toppen