| Advertisers

Hvorfor er Black Friday årets vigtigste dag?

Det er den af en årsag, og det er omsætning!

Er Black Friday også den dag, hvor du omsætter allermest om året?
Du nikker sikkert ja lige nu, for det er virkeligheden for mange webshops og fysiske butikker. Men konkurrencen er benhård, og det er derfor alfa og omega, at du er rigtigt klædt på til selve dagen, men også tiden op til, såfremt du kører med Black Month, Black Week mm.
Det handler om at have en Black Friday strategi klar og et trick oppe i ærmet, som adskiller dig fra dine konkurrenter.

Få dit budskab ud uden at spamme folk

Send et eksklusivt tilbud ud til dine trofaste følgere. Der skal være forskel i kommunikationen mellem dine trofaste kunder, og ramme især dem, der slår til ved lejligheder som Black Friday.
Du kan også lave en kalender-invitation til dine udvalgte kunder, så de føler sig ekstra specielle, og have en countdown timer på.
Mange forbrugere planlægger deres shopping ud fra butikkernes online og offline tilbud, så det er vigtigt, at du tænker det med ind i din Black Friday strategi.
Du kan også invitere dine loyale kunder nogle dage eller timer op til Black Friday bliver skudt i gang, så de føler sig ekstra værdsatte, og tildele dem nogle point ved at få dem til at dele indholdet på deres sociale medier!

Hvorfor er Gamification en god ide til Black Friday?

Det er sjovt og anderledes og noget, som adskiller dig fra dine konkurrenter ved at tilføje et sjovt spil, hvor der fx er præmier, eller anden form for belønning. Ikke nok med, at dette bliver husket hos dine kunder, så styrker det samtidigt dine kunderelationer. Belønningssystemet i hjernen bliver aktiveret, som bidrager til en positiv brand-oplevelse hos dine kunder.
Dine kunder og potentielle kunder kan fx opnå medlemspoint, når de udfører visse opgaver; det kan være alt fra at skrive anmeldelser, lægge et billede op af sig selv med den nye vare eller dele nyheder om dit kommende Black Friday udsalg.

Hvordan adskiller dine produkter sig fra dine konkurrenters?
Er de miljøvenlige?
Bidrager dine kunder til miljøet, når de køber fra dig?
Highlight alle dine USP´er – især som Black Friday-kampagner, så potentielle kunder kan vælge dig fremfor konkurrenten. Det handler om at skabe opmærksomhed og at skille sig ud af mængden.

Du kan bruge to slags systemer til udførelse af din Gamification strategi. Det ene hedder Scratcher og er meget brugervenligt med integreret templates til Gamification, og det andet system hedder Sleeknote. Sleeknote består af et brugervenligt popup builder system med tilhørende templates, der kan integreres med andre værktøjer.

Actimo er et inhouse Gamification værktøj, der er med til at styrke teamwork, og den individuelle medarbejder på arbejdspladsen.

Brand love; hvordan kan det blusses ekstra op på Black Friday

Din Black Friday strategi skal stå knivskarpt.

Vær tydelig i din kommunikation. Dine forbrugere spenderer 1-3 sekunder på din side, og dér skal det fremgå tydeligt, hvad deres besparelse fra Black Friday er. Hjernen kan ikke lide et kognitivt pres, og derfor anbefales det, at du skriver hele beløb ud i kr. fremfor procenttegn. På den måde, skal dine forbrugere ikke selv udregne, hvor mange kroner, de sparer, når de køber X antal.

Vi er styret af vores følelser og bliver påvirket af belønninger i form af eksklusive tilbud med en udløbsdato, fx en timer der tæller ned, som mange benytter sig af på Black Friday. Dette får vores hjerne til at udstøde neuroner, som medfører en belønningsfølelse i hjernen, som så videre udskiller endorfiner.
Hjernen tænker, ”det her tilbud må jeg bare ikke gå glip af!” Hjernen reagerer instinktivt og føler en positivt ladet følelse ved at spare penge og dermed stadig få den samme gevinst.

Gør det kedelige der skal til for at sparke røv på selve dagen.

Opret en marketingkalender for at planlægge alt i detaljer og sikre, at du ved, hvornår alt sker. Din kalender skal indeholde alle de opgaver, der er relateret til at skabe og dele dit indhold. Dette inkluderer følgende tiltag:

  • Dine kreativer for din e-mail marketing, sociale medier, hjemmeside, display bannere, annoncer mm. skal udfyldes på forhånd.
  • Medtag kampagneideerne og en deadline for hver opgave i din kalender.
  • Grafik og bannere: Det er vigtigt at oprette et startsidebanner til dit Black Friday-udsalg. Du bør også have alt dit videoindhold og grafik klar til brug.
  • Kampagner: Beregn hvilke rabatter du kan tilbyde og husk at medregne dine annonceringsomkostninger.
  • Indlæg på sociale medier: Forbered og planlæg din markedsføringsstrategi på sociale medier og planlæg dine opslag på forhånd. Vær opmærksom på dine følgeres placeringer og tidszoner og målret dem med en mere personlig besked.
  • E-mail-marketingkampagner: En e-mail-kampagne kan hjælpe med at øge dit salg. Du bør have en e-mail-liste klar til at sende salgsfremmende e-mails, så snart din Black Friday-kampagne starter.
  • Mobilepay: Vi anbefaler at du sætter mobilepay op, hvis ikke du allerede har det, da det er nemt og bekvemt for kunderne.

Your wish is our command

Vi står til rådighed for dig alle dage fra torsdag til lørdag, hvor Black Friday peaker, 24 timer i døgnet. Dog overvåger og arbejder vi på din konto dagene op til Black Friday og helt frem til Cyber Monday, hvis du kører med det. Såfremt, du ikke kører Black weekend eller Cyber Monday, så sørger vi for at stoppe med at overvåge og justere budgetterne, når Black Friday slutter midnat. Naturligvis sørger vi også for at justere dine budgetter tilbage, når hele forløbet er over.

I dagene op til Black Friday anbefaler vi at øge kvalitetsresultatet ved at sikre, at din hjemmeside kan optimeres fuldt ud. Det betyder også, at man bruger flere penge med et dårligt ROAS (Return On Advertising Spend), fordi forbrugerne venter på, at Black Friday-tilbuddene kommer. Men på selve dagen kan du have en meget høj klikrate (CTR), så du har et massivt forspring i forhold til dine konkurrenter.

Budgettet skrues op på Black Friday

Normalt har du en gennemsnitlig pris pr. klik på 2 kroner (0,27 €). På Black Friday er det sandsynligvis 6 kroner (€0,80), fordi alle vil være med på auktionen og for at vinde, skal du betale mere. Vi kører nye kampagner specifikt til Black Friday for at hjælpe med at øge din eksponering, klik og konverteringer.

The why behind the madness of Black Friday: Always have a back-up!
Selv med grundig planlægning er du ikke sikret mod, at der kan opstå fejl, men du kan forsøge at fremtidssikre mod dem. Vi råder derfor kunderne til, at de laver en backup af deres webshop, som skal være klar til lancering med det samme, hvis noget skulle gå galt. Det betaler sig altid at have en back-up, hvis uheldet skulle være ude.

Så er du vist klædt på til at erobre Black Friday. Skal vi slå nye rekorder sammen i år?

Få rådgivning af Google Ads specialist Kristian Olsen

Kristian er en af Nordens bedste Google Ads specialister, som Google bruger som inspiration for andre Google Ads bureauer i hele Norden & Benelux. Samtidig er hans unikke tilgang til Black Friday heller ikke gået ubemærket hen, da Google har skrevet en case som ligger online på Think With Google - Nordics & Benelux, hvor Kristian rådgiver bureauer i hele norden omkring “5 mistakes to avoid around Black Friday”.

Kristian-landingpage-form

Book Kristians kalender i dag til en uforpligtende snak omkring vækst med Google Ads.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Annoncører Scroll til toppen